E134-PROSJEKTENE

  • Nye Røldalstunnelen

    Strekningen Vågsli- Seljestad på E134 har i dag lange og bratte stigninger med smale og svingete parti som gjør det utfordrene å ta seg frem. I tillegg har krevende værforhold ført til stenging eller kolonnekjøring de siste årene. Dette skaper store utfordringer for fremkommelighet, trafikktrygghet og samfunnstrygghet.

    Ny Røldalstunnel er trinn 1 i utbyggingen Vågsli- Seljestad. Denne tunnelen er litt under 13 km lang, og den har minimalt med høydemeter. Når vi nå bygger ny Røldalstunnel vil man spare ca 1000 høydemeter. Tunge kjøretøy vil spare 20 – 25 minutter i reisetid, i tillegg til ca 35 liter drivstoff hver veg.

    Foruten å unngå alle stengingene i Håradalen nedenfor Røldal skisenter, så mener vi det kan hevdes at ny Røldalstunnel i seg selv kan kalles et miljøprosjekt. Ny veg vil øke trafikktryggheten, bedre fremkommelighet ved dårlige værforhold og flytte trafikken utenfor tettstedet Røldal

    Det forventes egen sak (proposisjon) til Stortinget om prosjektet våren 2024 og byggestart høsten 2024.

    Prosjektet koster i overkant av 4,0 milliarder ifølge SVV.

  • Liamyrene - Vågsli

    E134 over Haukelifjellet er en av stamvegene mellom øst – og vestlandet. Utbygging av E134 er del av en viktig satsing for å styrke E134 som en av hovedvegene mellom øst og vest. Vegen er en viktig samferdselsåre, særlig for næringslivet sør for Hardangerfjorden, og har i dag en tungbilandel på 22%.

    Årsdøgntrafikken (ÅDT) er i dag på ca 2 200 kjøretøy. Denne vil øke på sikt med utvikling av E 134 som en av 2 hovedvegforbindelser øst- vest. Trafikken vil også øke når Rogfast-prosjektet blir åpnet i 2033, og arm til Bergen har blitt en realitet.

    Ny E134 mellom Vågsli og Liamyrane vil gi vesentlig reduksjon av stenging og kolonnekjøring på strekningen.

  • Saggrenda – Elgsjø (Meheia)

    Parsellen er en naturlig videreføring av byggeprosjektet E134 Damåsen - Saggrenda som åpnet sommeren 2020.

    Vegstandarden på eksisterende E134 på strekningen Saggrenda–Elgsjø er dårlig, og er klart medvirkende til at prosjektet har blitt en realitet. Vegen har stor stigning (8-9 %), dårlig kurvatur og få forbikjøringsmuligheter. Dette medfører at det ofte er saktegående kø på deler av strekningen. Dagens veg er også ulykkesbelastet.

    Reguleringsplanene ble vedtatt 28.10.21 og 03.11.21 i hhv. Notodden og Kongsberg kommuner.

    Prosjektet er ca. 15 kilometer langt. Det er omtalt i NTP 2022-2033 - og fullfinansiert i første periode (inkl. 45% bompenger).

    Prosjektet koster i overkant av 2,9 milliarder ifølge SVV.

  • Oslofjordtunnelen – trinn 2

    Hensikten med prosjektet er å lage en sikker kryssing av Oslofjorden i eksisterende trase for E134. Samtidig å utvide fra 2 til 4 felt mellom Måna og Vassum og bedre vegsystemet på Hurumsiden av Oslofjordtunnelen.

    E134 Oslofjordforbindelsen ble vedtatt bygget i Stortingsproposisjon 87 (1995-1996). Oslofjordtunnelen utgjør en del av denne forbindelsen. I dag har tunnelen ett løp, men skal nå utvides med et nytt løp.

    Det forventes egen sak ( proposisjon) til Stortinget om prosjektet våren 2024 og byggestart tidlig i 2025.

    Prosjektet koster ca 7,0 milliarder ifølge SVV.

  • Bakka-Solheim

    Utbygging av stamvegen E134 i Etne kommune og Vindafjord kommune. Målet er å gjennomføre vedtatt kommunedelplan og øke trafikksikkerheten, samt å legge E134 utenom tettstedene Etne og Ølensvåg. Etne og Vindafjord kommuner laget og vedtok en kommuneplan for hele strekningen på 40 km i 2015.

    Prosjektet har fått startløyving på 500 millioner i første 6-års perioden av NTP 2022-33, og målet er no å få laget en reguleringsplan for hele prosjektet fra Bakka i øst til Solheim i vest.

    Viktig at strekningen er klar til trafikken fra Rogfast kommer i 2033.

  • Husøyvegen – arm ned til Karmsund havn

    E134 Husøyvegen er arm av E134 som går fra dagens rundkjøring E134 Karmøyvegen/Helganesvegen til Karmsund hamn. Strekningen er ca. 1900 meter lang og har ikke tilbud for gående og syklende. E134 er for smal og mangler gul midlinje. Dette gir utfordringer når to vogntog møtes på strekningen.

    Det må gjennomføres en ny regulering av området for å fange opp manglende regulering fra de to gjeldende reguleringsplaner som har gått ut.

    Det skal bygges en gang- og sykkelveg for å gi gående og syklende et godt og trafikksikkert tilbud. I tillegg skal eksisterende veg utbedres for å gi bedre framkommelighet for tungtransport.

    Prosjektet koster ca 130 millioner.

  • Dagslett - kryss E18

    E134, tidligere rv. 23, er bindeleddet mellom E6 i Akershus og E18 i Buskerud. Statens vegvesen skal bygge ny firefelts veg mellom Dagslett i Asker kommune og E18 i Lier kommune.

    Dagens veg er i dårlig stand og oppfyller ikke gjeldende krav til vegbredde, avkjørsler, kryssløsninger og fartsgrense. I tillegg skaper lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk store miljø- og trafikksikkerhetsproblemer for de som bor i området.

    I mai 2018 ble det avgjort at prosjektene Dagslett–Linnes og Linnes–E18 skulle slåes sammen, og at Statens vegvesen skal utrede «alle relevante linjer» mellom Dagslett og E18. Dette løses ved å lage en ny kommunedelplan med konsekvensutredning (KU). I praksis betyr det at det utarbeides en ny kommunedelplan for prosjektet E134 Dagslett–E18.

    Kommunedelplanen for E134 Dagslett-E18 ble enstemmig vedtatt i Lier og Asker kommune høsten 2022.

  • Elgsjø-Gvammen

    E134 går i dag gjennom tettstedet Sauland og Notodden by, og har på resten av strekningen mye randbebyggelse. Vegen her har dårlig linjeføring og nedsatt fartsgrense.

    Vegstandarden er dårlig, med stedvis mye svinger. Dette gir uforholdsmessig lang reisetid og store transportkostnader, i tillegg til trafikksikkerhetsutfordringer. Det er tre rundkjøringer i Notodden. Ingen av dem tilfredsstiller kravene for modulvogntog.

    Arbeidet skal ta utgangspunkt i KVU for E134 Kongsberg-Gvammen med tilhørende regjeringsbeslutning om at ny trasé skal ligge nord for Notodden ("sammensatt konsept nordre").

    Ved inngangen til 2023 ble planarbeidet stanset på grunn av redusert ramme til planlegging i 2023. Det er imidlertid lagt godt til rette for at arbeidet kan tas opp igjen på et senere tidspunkt.

  • Arm til Bergen

    Statens vegvesen har på oppdrag fra Samferdseldepartementet startet arbeidet med å greie ut arm fra E134 til Bergen. Arbeidet er i gang og vil bli ferdig mot slutten av 2022.

    Det er laget et utfordringsnotat som har vært på høring og det er gitt et mandat fra samferdselsdepartementet.

    Arbeidet er organisert med en prosjektgruppe hos Statens Vegvesen.

    Rapporten med Statens Vegvesens tilrådning er sendt til Samferdselsdepartementet. Rapporten er også sendt på høring og kvalitetssikring 1 (KS1).

Vil du høre mer om E134?

Nasjonal Transportplan og E134

Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2022–2033 er en plan for hvordan man de neste tolv årene skal arbeide i retning av det overordnede målet for transportsektoren, som er:

Et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050. Transportplanen gir rammene for utviklingen av transportsystemet og –tilbudet i tolvårsperioden, med spesiell vekt på prioriteringer i de første seks årene.

Lær mer om Nasjonal Transportplan i denne videoen: